2012. szeptember 2., vasárnap

Szorgos hangya

Tegnap egész nap a konyhában raktam el télire a sok finomságot és úgy éreztem magam, mint a mesékben a szorgos hangya. Jó érzés, hogy nyugodtan jöhet a hideg tél, én már eltettem a nyár ízeit az üvegekbe.
Készítettem csalamádét, uborkasalátát és kovászos uborkát. Kíváncsian várom, hogy sikerültek, mert csak a csalamádé saját recept, a többit innen a netről keresgéltem.

Csalamádé:
Hozzávalók: 1,5 kg fehér fejes káposzta ( 180 Ft),  1 kg paprika ( 300 Ft) , 1 kg hagyma ( 160 Ft), 1 kg sárgarépa ( 160 Ft)

Ezeket mind vékonyan felszeleteljük, egy nagy edénybe összekeverjük, és a következőket szórjuk rá:
50 dkg cukor, 3 evőkanál só, 1 tk őrölt bors, 1 tk őrölt kömény, 1 tk szalicil, 1 tk borkén, 3 dl 10%-os ecet.
Az egészet jól összekeverjük és 24 óráig állni hagyjuk. Közben néhányszor átkeverjük.
Üvegekbe töltjük és annyi levet öntsünk rá, hogy ellepje.
11 üveg lett belőle. 1 üveg kb. 100 Ft-ból jött ki.


Hagymás uborkasaláta télire
Mézeskalács blogján találtam ezt a receptet. Én most csak fél adagot csináltam, kostolónak. Aztán ha bejön a családnak, akkor jövőre készítek majd többet is.
Hozzávalók: 2 kg uborka ( 100 Ft/kg volt akciósan itt a sarki boltban) ,0,5 kg hagyma ( 80 Ft ), fél marék jódozatlan só, fél csomag mustármag, 3,5 dl 10%-os ecet, 4 dl cukor, 5 szem fekete bors,0,5 kk. Nátrium-benzoát

Vízbe beáztattam az uborkákat egy fél órára, hogy a homok leázzon róluk. aztán még kefével is alaposan megsikálta őket, és hámozás nélkül legyalultam uborkagyalun. A hagymát megpucoltam,és az uborkagyalon ezt is legyalultam. A hagymát hozzáadtam az uborkához, rászórtam a sót, mustármagot, borsot, cukrot, majd ráöntöttem az ecetet. A saláta levében elkevertem egy fél kávéskanál nátrium-benzoátot. 24 órát pihentettem őket letakarva. Alaposan kimosott és mikróban 3 perc alatt kifertőtlenített üvegekbe töltöttem a salátát, de ne nyomkodjuk ki előtte, csak szépen lazán tegyük az üvegbe. A végén mindegyiket felöntöttem a levével. A fémkupak alá tettem egy réteg celofánt, hogy az ecet ne tudja kikezdeni a kupakot.
8 kis üveg lett belőle. 1 üveg kb. 50 Ft-re jön ki.

 A kovászos uborkáról eddig azt hittem, hogy nyári csemege, de a Hoxán olvastam egy receptet, hogy télire is el lehet tenni. Most ezt próbáltam ki. Remélem jól fog sikerülni....

Kovászos uborka télire
Hozzávalók:  2 kg apró uborka ( 100Ft/kg) , 1 nagy csokor kapor( 100 Ft), 1 nagy fej fokhagyma (50Ft), só, Natrium benzoát (60Ft)
Az uborkákat beáztattam fél órába vízbe, majd folyó víz alatt jól ledörzsöltem, hogy nehogy homok maradjon rajtuk. Az üvegeket már előre kimostam, kiforráztam, mindegyikbe raktam 3-4 ág kaprot, 1 gerezd fokhagymát. Az uborkát bevagdostam 3/4-ig, majd az üvegekbe rakosgattam. Mindegyik üvegbe raktam 1 szelet kenyeret. Közben vizet forraltam, és literenként 1 evőkanál sót tettem bele. Mikor már kicsit kihűlt a víz, rámertem az uborkákra, az üvegeket tálcára állítottam, mindegyik tetejére egy kistányért tettem és kiraktam az erkélyre napos helyre. Most itt tartok a készítésben, a további lépés az lesz, hogy leszedem a kenyeret róla, az uborkákat leöblítem, hogy ne maradjon rajta morzsa, ez fontos! Elosztom az uborkákat a kisebb üvegekbe. A levet egy edényben 2szer 3-szor sűrű szűrőn átszűröm. Ahány kisüveg uborkám lett, annyiszor fél deci lét kiveszek egy edénybe és ezt a lét külön megmelegítem. Erre azért van szükség, mert a szalicil vagy nátrium a meleg lében gyorsan feloldódik. Szóval a felmelegített lébe beleteszek annyiszor 1 csipet (nem kell több!) tartósítószert, amennyi a tele üveg uborkám. Langyosra kevergetem és rá is öntöm szépen elosztva az üvegekre. Ezután felöntöm a maradék hideg lével, úgy hogy ellepje. Az üvegre celefánt vagy folpackot és csavaros tetőt teszek. Ilyenkor még csúnya, zavaros az üvegben, mintha tejben úszkálnának az uborkák, de pár nap alatt teljesen leülepedik a lisztes rész, és ugyanúgy fog kinézni, mint a csemege uborka.
9 üveg lett belőle. 1 üveg 50 Ft-ból jött ki.

Ti szoktatok eltenni valamit télire? Itt a környéken megkérdeztem a játszótéri anyukákat, de csak 1-2 mondta, hogy szokott, a többiek a boltit veszik. Szerintem megéri dolgozni vele, hisz ez olcsóbb is, meg tudod is, hogy mi van benne. És télen nincs is jobb érzés, mint amikor kinyitod a saját eltevésű savanyúságodat és a család boldogan eszi.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése